KWR 2019-2020

Op bezoek bij de staatssecretaris!

Op dinsdag 2 april 2019 zijn de kinderwijkraden van Kies&Co naar Den Haag gegaan.
Ruim 100 kinderen hebben gesprekken gevoerd met journalisten, lobbyisten en kamerleden. En met staatssecretaris Van Ark. We hebben haar een overzicht van kinderwijkraden cadeau gegeven, die prijkt nu op haar kast in Den Haag. Een uitgebreid verslag van ons bezoek komt eerdaags hier op de website te staan.

En wij zijn in het JEUGDJOURNAAL geweest!

Klik hier voor de reportage.

Kinderwijkraden op weg naar de staatssecretaris!

Vijf jaar geleden deed het jeugdjournaal verslag van het bezoek van Kies&Co kinderwijkraden aan de staatssecretaris, zie hier:
Nu, vijf jaar later, gaan we op dinsdag 2 april 2019 weer met ruim 100 kinderen uit verschillende delen van het land op bezoek bij staatssecretaris Van Ark. We vertellen haar wat de kinderwijkraden zoal voor elkaar krijgen. Kinderen weten immers heel goed wat er speelt in hun eigen wijk en komen met heel praktische oplossingen.

Samen brengen we kinderparticipatie naar een heel ander niveau: niet praten maar doen! Kinderen in een kinderwijkraad gaan aan de slag met plannen die alle kinderen in de wijk samen gemaakt hebben. Alle kinderen stemmen elk jaar op plannen die ze het belangrijkst vinden. De top-3 aan plannen vormen de opdracht voor de kinderwijkraad om dat jaar mee aan de slag te gaan.

Kinderen maken plannen voor de wijk!

Alle leerlingen hebben samen plannen bedacht om de wijk te verbeteren. Daarna hebben ze met z’n allen gestemd welke plannen de kinderwijkraad gaat oppakken en realiseren:

• Speeltuinen verbeteren
  • Gratis (sport)activiteiten organiseren
  • Meer sportveldjes realiseren

Ook zal de kinderwijkraad verder gaan met het plan waar de voorgaande raad aan heeft gewerkt:

• Gamehal realiseren

Daarnaast is een belangrijk vast aandachtspunt:

• overleg met de wijkagent
  • bezoek aan de wethouder op het gemeentehuis

De kinderwijkraad geeft kinderen een podium in de wijk waar zij wonen. Want kinderen zitten vaak vol met goede ideeën.
Heb jij ook goede ideeën? Die horen we graag!