KWR 2020-2021

Burgerschap Roermondse kids in gesprek over racisme

Kinderwijkraden in discussie met elkaar

De Kinderwijkraden van het Veld en de Donderberg in Roermond kwamen afgelopen woensdag bij elkaar in Jongerencentrum De Terp om te discussiëren over racisme. Met behulp van stellingen gingen de kinderen het gesprek aan. “Leuk om eens de mening van andere kinderen te horen.”

‘Schelden doet geen pijn’. ‘Speciale lessen over racisme zijn niet nodig’. En ‘Het is goed dat ouders zich bemoeien met TikTok’. Dit zijn drie van de stellingen die de kinderen van de Kinderwijkraden van het Veld en de Donderberg in Roermond deze woensdagmiddag krijgen voorgelegd. “Ben je het hiermee eens of oneens? Of weet je het niet?”, vraagt Jos Clout, schooldirecteur van De Zonnewijzer en vandaag ook gespreksleider.

Lang hoeven de meiden en jongens niet na te denken. Ze rennen vliegensvlug naar het duimpje omhoog, duimpje omlaag of het vraagteken. Maar dan komt het echte werk. “Jullie gaan iets doen wat grote mensen niet goed kunnen: elkaar open vragen stellen over je keuze.”

Pesten doet pijn

Wat een open en een gesloten vraag is, hoef je deze kinderen niet uit te leggen. Dat hebben ze al geoefend tijdens de bijeenkomsten van de kinderwijkraden. Zo willen de meiden die vinden dat schelden wél pijn doet, weten waarom Anthony (12) twijfelt. Anthony: “Als jij iemand uitscheldt, doet het voor jou geen pijn. En als het wél pijn doet, kun je naar een psychopaat gaan.” Clout: “Je bedoelt een psycholoog. Bijna goed.” Danya (10) is het er niet mee eens: “Als je gepest wordt doet het van binnen pijn. Het gaat in je hoofd zitten.” Alli (11) vindt dat ook: “Het doet pijn, ik heb het meegemaakt en toen tegen de juf gezegd. We hebben het samen opgelost door te praten. De pesters weten nu ook dat het pijn doet.” Clout complimenteert Alli: “Goed dat je het verteld hebt.”

Open en eerlijk

De ene vraag is nog niet gesteld, of de volgende volgt. Het valt op hoe open en eerlijk de kinderen van de twee verschillende raden tegen elkaar zijn, terwijl ze elkaar voor het eerst zien. Zo geeft Anthony toe dat hij wel eens online pest, zeker als hij een spel heeft verloren. Danya: “Het is de bedoeling dat je het leuk met elkaar hebt. Ook online.” Tara (10) zegt dat het gewoon gebeurt, dat het erbij hoort. “Maar ik zeg niet dat ik er voor ben. Juist niet.” Alli: “In het echte leven krijg je toch ook geen toestemming om te pesten?”

Over en weer delen de kinderen hun mening. Zo vindt Enas (12) dat speciale lessen over racisme niet nodig zijn: “Iedereen bij ons op school is al tegen.” Cansu (12) is het niet met haar eens: “Het is wel nodig, zodat je weet wat je kunt doen als het gebeurt.” Samen kijken de kinderen naar een filmpje dat kinderwijkraad van de Donderberg heeft gemaakt. “Knap gemaakt”, vinden hun ‘collega’s’ van het Veld.

Vet compliment

Coördinator Hannie Mestrom van de Kinderwijkraad van het Veld is na afloop in haar nopjes: “Jullie krijgen een vet compliment. Jullie hebben laten zien hoe je om moet gaan met meningen, met normen en waarden.” Cansu noemt de bijeenkomst ‘gezellig’. “Van ons eigen groepje wist ik wel hoe iedereen denkt over racisme, het is fijn om van anderen te horen wat ze ervan vinden.” Alli: “Ik heb vandaag geleerd dat je niet alleen zelf leert, maar ook leert door te luisteren naar anderen.”

Kinderwijkraad

—————————————————————
Kids verbeteren wijk

De Kinderwijkraden van het Veld en de Donderberg zijn in het leven geroepen om kinderen de kans te bieden actief te worden in hun eigen buurt. Eerst krijgen alle kinderen uit de bovenbouw van de basisschool lessen burgerschap en democratie. Daarna gaan de kinderen die zich aanmelden voor de raad zelf plannen maken om hun wijk te verbeteren. Cansu: “Hier kun je je eigen mening geven én er wordt geluisterd naar ons door grote mensen, bijvoorbeeld van de gemeente.” In de gemeente Roerdalen is ook een kinderraad in oprichting.
—————————————————————

Blij met 2 nieuwe vrijwilligers!

Naast de vrijwilligsters Marieke en Patricia, die momenteel i.v.m. coronamaatregelen even niet actief kunnen zijn bij de Kinderwijkraad, mogen we 2 nieuwe vrijwilligsters welkom heten. Claudia, de moeder van een van de nieuwe raadsleden en Favriella gaan de lokaal coördinator Hannie mee ondersteunen bij het begeleiden van de Kinderwijkraad Roermondse Veld. Wij wensen Claudia en Favrielle veel succes en vooral heel veel plezier! Want genieten wordt het zeker, dit kinderwijkraadsjaar!

De kinderwijkraad geeft kinderen een podium in de wijk waar zij wonen. Want kinderen zitten vaak vol met goede ideeën.
Heb jij ook goede ideeën? Die horen we graag!